بانک کتاب بیستک - فروش کتاب های کمک درسی

بیستک

انتخاب و خريد کتاب کمک درسی

ارسال توسط : مدیر سایت / در 1399/4/10 منتشر شده است /
انتخاب و خريد کتاب کمک درسی
چندراه و روش و پيشنهاد براي انتخاب کردن درست کتاب‌ کمک درسي ،اول از همه فهرست کتاب موردنظررا بخوانيد تا اين اطمينان را داشته باشيد که مباحثي که دنبالش هستيد و مد نظرتان..

بسم الله الرحمن الرحيم


باسلام...
در مقاله اي که بانک کتاب بيستک براي شما اين بارهم درنظرگرفته در رابطه با کتاب هاي کمک درسي و راه و روش انتخاب کردن صحيح انها ميباشد... اميد واريم که مطالب بتواند در راستاي انتخاب کردن بهترين کتاب کمک درسي به شما کمک مفيد و موثري کند ... با ما همراه باشيد ... 

اسان ترين و بهترين راه براي تهيه وخريد کتاب هاي کمک درسي درچيست؟ با بانک  کتاب کمک درسي بيستک  همراه باشيد تا به شما عزيزان در خريدکردن  بهترين منبع کتاب کمک درسي وسفارش کتاب کمک درسي کمک و راهنمايي کند.

اجازه دهيداز نوعي تجربه ي تقريبا مشترک بين همه مان و دوست داران کتاب حرف بزنم. تجربه ي کنکور يا پشت کنکوري بودن و چالش‌هايي که هر روزبا آن ها سرو کار داريم.

فکرش رابکنيد که صبح يک روز تابستاني وگرم ميباشد؛ از خواب شيرين و صبح گاهي خود بيدار مي‌شويد.مشغول خوردن صبحانه هستيد در اين حالت تلويزيون را روشن مي‌کنيد و متاسفانه يا خوشبختانه اسم کنکوروربرنامه ي کنکوري  به گوشتان مي‌خورد.

لقمه اي که  در دهانتان فرو برده بوديد مي‌ماند دوباره با صداي گرم مجري که به شما پيشنهاد مي کند که مثلا فلان مجموعه ي  کتاب کمک درسي از فلان بانک کتاب کمک درسي با قيمت کتاب کمک درسي فلان  را براي اولين نفر شدن در کنکور بخريدوبا اين کتاب کمک درسي قبول شويد، وسوسه مي‌شويد. در نهايت هم لقمه‌ دهانتان را قورت مي‌دهيد و پيش خودتان مي‌گوييدکه : خب با اين اوصاف تصميم ميگيرم که همين‌ کتاب کمک درسي را سفارش بدهم قطعا صندلي اول  دانشگاهم مال من ميشود.

در چنين وضعيتي دقايقي بعد دوستتان به شمازنگ مي‌زند و از يک نوع کتاب ديگر باشما حرف مي‌زند. فرداي ان روز در مدرسه معلمتان از يک کتاب کمک درسي ديگر، و پس فردا دختر همسايه از قيمت کتاب کمک درسي و سايت و بانک کتاب کمک درسي و کتابي ديگر با شما صحبت ميکند. اينگونه زمان سپري ميشود و شما هر روزبا پيشنهاد جديدي براي خريد کتاب کمک درسي  روبرو مي‌شويد.

در نهايت بايد چه کاري انجام دهيد ؟ کدام‌ يک  از انها حقيقت رامي‌گويند؟
زمان خيلي تنگ ميباشد و فرصت براي زدن تست روش‌هاي گوناگوني نداريد، بنابراين در اين مقاله همراه مابانک کتاب بيستک باشيد، تا شما کاربران عزيز را با راه ‌و روش انتخاب بهترين راه‌هاي موفقيت در کنکور و تاب کمک درسي مناسب آشنا کنيم.

بهترين راه خريد کتاب‌هاي کمک درسي چيست؟

چندين راه و روش معمول براي خريدن منابع کتاب کمک ‌درسي وجود دارد؛ نخستين راه رجوع کردن به کتاب‌فروشي‌هااست که در گذشته هاي بسيار دور براي ما خيلي دوست‌داشتني بود. واما حالا چه؟ راستش راهم بخواهيم  ما واقعاً از ترافيک و سر وصداي ماشين‌ها و شلوغي ها و هرج و مرج ها بيزارهستيم. همچنين زماني که به کتاب‌فروشي مورد نظرمان ميرسيم امکان دارد کتاب و يا ان نشري را که مي‌خواهيم موجود نباشد يا آنقدر تنوع نداشته باشد که بتوانيم انواع کتاب تست و کتاب کار و کتاب کمک درسي ِ‌ نشرهاي گوناگون را با خيال اسوده باهم مقايسه کنيم.

بنابراين اين روش زياد به شما توصيه نمي‌شود. در اين صورت بهتر است به سوي راه دوم و فروشگاه‌هاي اينترنتي و مجازي  برويد و از ليست موجود در انجا کتاب‌هاي تست و کتاب کمک درسي مورد نظر را از بانک کتاب کمک درسي با قيمتي مناسب سفارش دهيد و اين همه به زحمت نيوفتيد و خيلي راحت کتاب‌ها خودشان به سمت شما راهي شوند.

 ولي در اينجا هم يک سوال مهم و اساسي به وجود مي‌آيد: اينکه کدام فروشگاه را انتخاب کنيم ؟

يک بانک کتاب کمک درسي خوب، يک بهشت قطعي و راحت براي دانش اموزان عزيز‌
در اينجااگربخواهيم  به سراغ يک فروشگاه و بانک کتاب کمک درسي خوب برويم بايد به ويژگي هاي ان بپردازيم بياييد باهم ويژگي ها را ببينيم . 
جامع بودن کتاب کمک درسي
يک فروشگاه اينترنتي مفيدو خوب بايد تنوع گوناگون و خوبي از کتاب‌هاي کمک درسي و نشرهاي گوناگون داشته باشد. از شير مرغ گرفته تا جان انسان، از کتاب‌هاي تست و جامع گرفته تا کتاب تمرين و کمک درسي  و شب امتحان و حتي لوح‌هاي فشرده آموزشي وپرورشي .

کاربران و دانش اموزان عزيزاگر اين چنين فروشگاه مجازي و اينترنتي  را پيدا کرديد، به هيچ وجه از دستش ندهيد به دليل اينکه شما را از شر سفارش به هزارتا سايت و بانک کتاب کمک درسي  و اين در و آن در زدن نجات مي‌دهد و شما با خيال اسوده مي‌توانيد حتي کتاب‌هاي کل سه سال آماده شدن براي کنکور را يک‌جا تهيه کنيد و دلتان را قرص ومحکم کنيد.

تنوع محصولات کتاب کمک درسي و اموزشي
در مطالب قبلي هم در رابطه با اين موضوع حرف زديم. يک سوال خيلي مهم هميشه و در همه جا براي خريدکردن کتاب کمک درسي واموزشي ذهن ما را در گير خود ميکند : کدام نشر؟ يک فروشگاه اينترنتي و بانک کتاب  خوب بايد بتواند محصولات چندين نشر را به طور مداوم در اختيار کاربران و دانش اموزان قرار بدهد و امکان اين را به انها بدهد که به راحتي بتوانند بين کتاب ها مقايسه کنند.

 بفرض مثال در قسمت فروش کتاب فروشگاه بانک کتاب بيستک مي‌توانيم اين موضوع را به وضوح تمام ببينيم. بانک کتاب بيستک با چندين نشر از گاج و خيلي سبز گرفته تا نشر خوشخوان و حتي سازمان سنجش و چندين ناشر ديگرهم همکاري مي‌کند تا بتواند تنوع زيادي از محصولات رابه خوبي ارائه دهد.

دسته‌بندي مناسب محصولات و کتب کمک درسي
اين مورد هم يکي ديگراز ويژگي‌هاي خوب و مفيدهر فروشگاه و بانک کتاب ميباشد.اين که يک فروشگاه و يا بانک کتاب بتواند به طور منظم و مرتب  و با دسته‌بندي دقيق محصولات خود را به کاربران خودش معرفي کند مي‌تواند شما را از ساعت‌ها خون دل خوردن نجات بدهد و کمکتان کند تا انتخاب راحت‌ترو اسان تري داشته باشيد.

بياييد باهم به سراغ يک نمونه خوب از اين فروشگاه برويم. دسته بندي کتاب هاي کمک درسي و خريدوسفارش  کتاب کمک درسي با قيمت مناسب کتاب هاي کمک درسي  فروشگاه بانک کتاب بيستک را ببينيد. همه چيز درست و دقيق به شما کاربران عزيزارائه شده است و شما به هيچ وجه در آن گم نمي‌شويد.

قيمت کتاب کمک درسي مناسب با ارسال سريع در اسرع وقت و ارزان به سرتاسر کشور
اياتا به الان شده که روزها و هفته‌ها منتظر بسته ي  پستي‌ خود باشيد؟ بسياروضعيت سختي است. مخصوصا که اگر کنکوري باشيد و هر زمان اضطراب اينکه چرا نمي‌توانيد شروع کنيد ذهنتان را در گير کند. بنابراين فروشگاه و بانک کتابي را انتخاب کنيد که از اين بابت مطمئن باشد.

تخفيف هاي بانک کتاب کمک درسي بيستک
مبلغ کاغذ و کتاب هر روز و هر  لحظه بالاتر مي‌رود و بيشتر ميشود و با هر تجديد چاپي شما مجبورميشويد کمي پول بيشتري پاي کتاب‌ها بدهيد. متاسفانه در مقاطع دبيرستان ، به دليل تغيير نظام و محتواي کتاب هاي درسي، نميشود از منابع دست دوم نيز استفاده کرد.

بنابراين موثرترين راه براي دانش‌آموزان گرفتن تخفيف ميباشد. ولي از چه کسي و ازچه بانک کتاب کمک درسي اي ؟ نشرهاي مطرح  اصولا قيمت ثابتي را براي کتاب‌هاي منتشر شده ي خود در نظر دارند واگر بنابر اين هم باشد که تخفيف هم بدهند تنها يک درصد کمي تخفيف ميدهند،آن هم روي محصولات خودشان ان درصد را درج ميکنند.

براي فرض مثال بانک کتاب بيستک ، طبق قراردادي که با ناشران بسته است براي تمامي کتاب‌هاي خود تخفيف هاي  خوبي رادر نظر گرفته است که هيچ جوره نمي‌توان ازتخفيفات چشم پوشي کرد.

يک نمونه از بهترين بانک کتاب کمک درسي يعني بانک کتاب بيستک 
درلابه لاي صحبت‌هايي که با شما داشتم  شما کاربران عزيزرا چندين بار به يک فروشگاه اينترنتي و مجازي خوب  يعني بانک کتاب کمک درسي بيستک ارجاع دادم. در اين مقاله  لازم به تاکيد است که بانک کتاب کمک درسي بيستک يک مرجع قابل اطمينان ميباشد به دليل انکه شما بتوانيد قدم‌هاي طولاني  مسير تحصيليتان را با خيال اسوده طي کنيد.

سايت بانک کتاب کمک درسي بيستک علاوه بر ارائه دادن کتب کمک درسي و آموزشي با قيمت مناسب در هر مقطع تحصيلي و رشته‌اي، کتاب هاي دانشگاهي را هم با همان کيفيت و قيمت عرضه و ارايه مي‌کند.

اين که شما دانش اموزان در حال حاضر در کجاي مسير تحصلي‌ خود هستيد فرق زيادي نمي‌کند. اگر شما دانش اموزان در اين مسير منبع درست و قابل اعتمادي را براي پيمودن اين مسير انتخاب کنيد و با عزم واراده ي قوي و اعتماد به نفس بالا به تلاش خود ادامه بدهيد، آن چيزي را که دلتان مي‌خواهددر فاصله ي زماني کم حتما به دست مي‌آوريد. با آرزوي بهترين ها وموفقيت براي شما دانش اموزان و کاربران سايت بانک کتاب کمک درسي بيستک.

توليدکردن و بهره‌ برداري از کتاب‌هاي کمک درسي درکشورهاي گوناگون دنيا به دو روش متمرکز و غيرمتمرکز انجام مي‌شود. درکشور عزيزمان ايران، استفاده کردن از کتاب‌هاي کمک درسي به شکل متمرکز صورت مي‌گيرد؛ به صورتي که کتاب‌هاي کمک درسي از چندين کانال تغذيه مي‌شوند و يک متن از واحدکتاب درسي در سرتاسر کشورمورد تدريس مي گيرد. ولي در کشورهايي مانندانگلستان، استراليا، زلاندنو، آمريکا و سوئد بکارگيري ازکتاب‌هاي کمک درسي غيرمتمرکز ميباشدحتي در رابطه با کتب درسي که به طور معمول يک نوع برنامه‌ ملي درسي به دانش اموزان  اعلام مي‌شود که هدف‌هاي آن کاملا روشن ميباشد و مدارس تلاش ميکنند به هدف‌هاي برنامه‌ ملي خود نزديک بشوند و هيچ لزومي ندارد که از يک کتاب درسي و کتاب کمک درسي  واحد در راستاي رسيدن به هدف‌ها ي خود کمک بگيرند. در بيشتراوقات، امکان دارد معلم از بين منابع اموزشي بسياري که موجود هست منابعي را انتخاب کنند و در اختيار دانش آموزان خود قرار بدهد؛ به شکل ديگراگر بخواهيم بگوييم اين است که، معلم حق اين را داردکه متن مورد نظر را که ميخواهد تدريس کند خودش انتخاب کند.

کتاب‌هاي غيردرسي که همان کتاب هاي کمک درسي هستند را مي‌توان منبعي راحت براي يادگرفتن و آموزش و پرورش بشمار آورد . نقش کتاب‌هاي غيردرسي و کتاب هاي کمک درسي و اموزشي در ارتباط با مطلب هاي درسي را روش منتقل کردن دانش، ثبت شده ي دانش آموخته شده و به وجود اوردن انگيزه علمي مي‌داند. به گفته ي ديگر، اين روزها، هيچ گونه  برنامه آموزشي کامل نمي‌شود، مگر اينکه براي استفاده کردن  دانش‌آموزان از کتاب‌هاي کمک درسي و اموزشي برنامه‌ريزي مناسب و خوبي انجام شود، به صورتي که دانش‌آموزان عزيزاز اين روش  بتوانند با کمک معلم هاي  خود با بهره گيري از مجموعه منابع کتابخانه نقش فعال و پويايي را درمسير يادگيري خود داشته باشند. در اين بين از طريق اين ديدگاه ، کتابخانه هاي  آموزشگاهي نقش بسزا و بسيار مهمي در پشتيباني کردن  از برنامه‌هاي آموزشي را دارد. کتابخانه هاي آموزشگاهي به نوعي آزمايشگاه شباهت دارد که ابزار و روش فکر کردن را در اختيارتمامي دانش‌آموزان قرار مي‌دهد تا خود دانش اموزان  در مقام کشف و جستجو برآيند . در واقع با کمک گرفتن از  کتابخانه مدارس، مي‌توان عادت به مطالعه کردن را در ذهن دانش‌آموزان پايه ريزي کرد . به اين صورت که کتابخانه‌ هاي  آموزشگاهي بايد جوابگوي نيازها و خواسته هاي آموزشي و رفع کردن کنجکاوي فردي و تکي دانش‌آموزان باشد.

تعاريف کتاب هاي درسي و غير درسي يا همان کتاب هاي کمک درسي
منظور از کتاب‌هاي درسي در چيست  : کتاب هاي درسي کتاب‌هايي هستند که طبق برنامه درسي خاص و با هدف معيني از سمت مراجع ذيصلاح وزارت آموزش و پرورش به تصويب رسيده و تهيه شده‌اند و در کلاس‌هاي درسي در مدارس  نيز از آنها استفاده مي شود.

منظور از کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب کمک درسي چيست: کتاب هاي غير درسي يا کتاب کمک درسي جزو کتاب‌هايي هستند که به منظور فراهم نمودن زمينه‌هاي به وجود اوردن انگيزه براي يادگيرگرفتن و يا مطالعه کردن، آموزش جبراني و يا مکمل ، افزايش سطح دانش و بالا بردن سواد علمي، پرورش مهارت‌هايي که در ذهن و عمل هستند، رشدکردن رابطه ي اجتماعي و بالا بردن سطح يادگيرنده طبق هدف‌ها و برنامه‌هاي خاصي تهيه و تنظيم مي‌شوند و به برنامه‌هاي درسي در دوره هاي تحصيلي هيچ جوره وابسته نيستند.
 
ديرينه ي تحقيق هادر رابطه با کتاب هاي کمک درسي و بانک کتاب کمک درسي 
 
همانگونه که در اين روزها در بيشتر نظام‌هاي آموزشي دنيا،کتاب‌هاي درسي و کتاب هاي کمک درسي  از جايگاه ويژه اي برخور دارهستند اما براي بهتر شدن سطح علم و دانش و آگاهي پيدا کردن  دانش آموزان تمام مقاطع تحصيلي الزامي است درفرآيند آموزش ازکتاب‌هاي غيردرسي يا همان کتاب کمک درسي  نيز استفاده شود. به اضافه ي آن، وجود داشتن  کتابخانه‌هاي آموزشگاهي بر ميزان استفاده کردن  از کتابهاي غيردرسي يا همان کتاب کمک درسي  تاثيرمثبتي  دارند. در ادامه ي  تحقيق هاي داخل و خارج از کشور که تا حالا به اين مسائل مهم  پرداخته شده است مروري  مي کنيم.

 
ديرينه ي تحقيق هاي کتاب کمک درسي  در خارج از کشور
نقش و جايگاه کتاب‌هاي درسي و غير درسي يا کتاب کمک درسي  در نظام‌ آموزشي چيست؟

در  رابطه با نقش و جايگاه کتاب‌‌هاي درسي و غيردرسي يا کتاب کمک درسي در نظام آموزشي و پرورشي، تحقيقات خيلي زيادي انجام شده است. باريلوکس در تحقيقات خود به مقايسه کردن  پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان دبيرستاني است  که تنها کتاب‌هاي درسي علوم را مورداستفاده قرار ميدادند با کساني که علاوه بر کتاب درسي علوم، کتاب‌هاي مرجع و کتاب کمک درسي  را نيزمورد مطالعه قرار ميدادند ، پرداخت. تحقيقات بدست آمده از نمرات درسي اين دو گروه از دانش‌آموزان، نشان دهنده ي برتري و بالا بودن راه و  روش آموزشي مبتني بر استفاده کردن  از منابع کتابخانه‌اي نسبت به آموزش تنها تک کتاب درسي بود.

عده‌اي از پژوهشگران با ديدگاه متفاوت، به بررسي کردن  ميزان ومقدار به کارگرفتن  مواد و منابع آموزشي وپرورشي به همراه معلمان و توانايي هاي  آنان در استفاده کردن از اين منابع درسي و کتاب کمک درسي  همسو با برنامه هاي آموزشي به دانش‌آموزان پرداختند. نتيجه ي اين تحقيقات نشان دهنده ي اين است که هم معلمان دوره ديده و هم معلماني که اين دوره هاي خاص  را طي نکردند از اين منابع ويژه استفاده مي‌کنند. با وجوداين مورد توصيه شده است براي استفاده معلمان از وسيله هاي آموزشي و پرورشي، دوره اموزشي مهارت‌هاي اطلاعاتي اجرا شود در قسمت ديگري از نتيجه هاي مشخص شد که به کارگيري مواد و منابع آموزشي و پرورشي  باعث به وجود امدن علاقه و ديدگاه مثبتي در دانش‌آموزان عزيز شده است، به صورتي ‌که دانش‌آموزان در فعاليت‌هاي کلاسي تشکيل شده بيشتر شرکت کردند.

اگرچه تحقيقات بسيارزيادي براي  به کارگيرگرفتن  کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب کمک درسي  را به جاي تک کتاب‌ درسي توصيه کرده اند اما بايستي هميشه کتاب يا کتاب‌هايي به صورت منبع يا منابع پايه درسي در همه ي مقاطع تحصيلي  براي دانش‌آموزان عزيز وگرامي تعيين شود تا با مطالعه و بررسي کردن دقيق  آنها براي دانش‌آموزان و معلمان لازم ديگر شود. لاکهود و همکاران در تحقيق خود، به بررسي کردن  تاثير کتاب‌هاي درسي رياضي در پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان تايلند پرداختند. نتيجه هاي انجام شده نشان داد که دراين کشور، معلمان براي درس دادن در کلاس‌هاي درس رياضي، از کتاب‌ درسي بيشتر از کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب کمک درسي ازطريق سفارش دادن ازبانک کتاب  استفاده مي‌کنند. تحقيقات انجام شده به وسيله ي سوال و ديگران نيزاين مورد را نشان داد که در ايالت فلوريداي آمريکا تعداد زيادي از معلمان در کلاس‌هاي درس از کتاب‌هاي درسي بيشتر از کتاب کمک درسي  بهره مند ميشوند.

همچنين کيوز در بخشي از تحقيقات خود در انجمن تشکيل شده  بين المللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي طي بررسي ها به اين نتيجه رسيدند که در کشورهاي در حال پیشرفت و توسعه، استفاده کردن از کتاب درسي و کتاب هاي کمک درسي  در يادگرفتن هرچه سريع تر دانش‌آموزان تاثيرمثبتي مي‌گذارد؛ در صورتي که نتايج پژوهش ها و تحقيقات و مطالعات انجام شده در کشورهاي پيشرفته ي جهان اين نظريه مهم  را رد کردند. ايشان  در اخر توصيه کرد تا آنجايي که امکان دارد بايستي امکانات ويژه اي تهيه شود تا هر دانش‌آموزي براي هر موضوع درسي، يک کتاب درسي جدا و يا کتاب کمک درسي همراه کتاب کمک درسي خود داشته باشد. علاوه براين  اگرقصدو غرض  نظام‌هاي آموزشي به وجود اوردن مهارت‌هاي خواندن و نوشتن است بايد کتابخانه‌ مدرسه‌ها را مجهز کنند وکتاب وکتاب کمک درسي و مواد خواندني فراواني در اختيار دانش‌آموزان مدارس و هر مقطع تحصيلي براي پيشرفت قرار دهند.

بعضي از تحقيقات هم به غني‌سازي محتواي کتاب‌هاي درسي و کتاب هاي کمک درسي  اشاره داشتند. نتيجه هاي به دست امده از گزارش انجمن پيشبرد علوم آمريکا ,در رابطه با محتواي داخل کتاب‌هاي درسي و کتاب کمک درسي  اشاره مي‌کند که اين روزها در حال حاضردر کتاب‌هاي درسي و کتاب هاي کمک درسي  مطلب هاي زيادي طرح شده بدون اينکه براي هر کدام از آنها توضيح کامل و جامعي ارائه شود. به شيوه و گفته ي ديگر، مفاهيم اصلي موجود دردداخل  کتاب‌هاي درسي و کتاب هاي کمک درسي دقيق و کامل  و عميق نيستند تا دانش‌آموزان عزيزخودشان با زحمت و توانايي خود بتوانند مطالب کتاب ها را به راحتي درک کنند.

برخي از تحقيقات رابطه ي موجود بين سطوح سخت در تمرينات کتاب‌هاي درسي و کتاب کمک درسي و پرورش ذهن تفکر و مهارت‌هاي فکري و ذهني دانش‌آموزان را بررسي کردند. براي مثال لور در تحقيقات خود سطوح سخت تمرينات کتاب‌هاي درسي و کتاب کمک درسي مقاطع دبستان و دبيرستان را خيلي پايين تشخيص دادند به صورتي که به پرورش و اموزش  و رشد مهارت‌هاي فکري و ذهني دانش‌آموزان لطمه ي بزرگي وارد ميکند . او در ادامه، توصيه کرد تمرينات کتاب‌هاي درسي و کتاب هاي کمک درسي به گونه اي  طراحي شده اند که به سطح بالاي فکر کردن يعني پرورش قدرت تحليل وتجزيه ، ترکيب و مخلوط و ارزيابي نيزهمچنين توجه ي خاصي داشته باشد.

نتايج به دست امده از تحقيقات بالا نشان دهنده ي ان است که اگرچه کتاب‌هاي درسي نقش مهم و بسزا و موثرتري در يادگرفتن مطالب گوناگون در دانش‌آموزان را دارند، ولي محتواي اين کتاب‌هاکه همان کتاب هاي درسي ميباشند به خاطرسطحي بودنشان نمي‌توانند به  فکرکردن خلاقانه تاثير داشته باشد زيرا يکي از راهکارها و روش ها در کنار استفاده کردن  از کتاب‌هاي درسي، بهره گرفتن از کتاب‌هاي غيردرسي يا همان کتاب هاي کمک درسي  هم جهت با کتاب‌هاي درسي است تا ضمن به وجود اوردن علاقه و انگيزه به مطالعه و بررسي دقيق و  بيشتر در دانش‌آموزان، زمينه‌هاي يادگيري بهتر و بيشتر نيز در آنها به وجود بيايد.

ديرينه ي تحقيقات کتاب هاي درسي و کتاب کمک درسي در ايران
با دقت داشتن به اين موضوع که  نظام آموزشي ايران در حال حاضرامروزه  برنامه مدارميباشد و آموزش در مدارس طبق تک کتاب درسي ميباشد ، کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب کمک درسي  تهيه و انتشار مي‌شود؛ ولي در کشورهايي که نظام آموزشي انها دانش‌آموز مدارميباشد و از منابع گوناگوني براي آموزش و پرورش بچه ها و دانش اموزان  استفاده مي گردد همه ي کتاب‌هاي در ارتباط با برنامه آموزشي، کتاب غيردرسي يا کتاب کمک درسي  تلقي شده و معني کتاب غيردرسي يا همان کتاب کمک درسي  بدون  معني ميباشد . در ادامه ي تحقيقات و پژوهش هايي که درکشور عزيزمان ايران دررابطه با نقش و جايگاه کتاب‌هاي درسي و غيردرسي يا کتاب کمک درسي  در نظام آموزشي و جايگاه کتابخانه‌هاي آموزشگاهي در اين زمينه شکل گرفته اشاره مي گردد:

الف. نقش و جايگاه کتاب‌هاي درسي و کتاب کمک درسي در نظام‌ آموزشي کشور 

بخشي از تحقيقات در زمينه عواملي که در ارتباط  با محتواي درس‌ها که باعث به بي‌توجه شدن  دانش‌آموزان به مطالب در کتاب  درسي مي‌شودبعد از بررسي ها  به اين نتيجه رسيدند  که از ديد دانش‌آموزان، تدریجی بودن محتواي درس، قابل تشخيص نبودن ضرورت و کاربردها و فوايد درس ها ، نداشتن هماهنگي مطالب درسي با هدف ها و نيازهاي بچه ها و دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي و حجم و ميزان بسيار زياد مطلب ها و فراواني مفاهيم درج شده در درس هاي  گوناگون به ترتيب جزو رتبه‌هاي اول تا چهار بي‌توجه بودن دانش‌آموزان به مطلب هاي درسي را به خود اختصاص داده اند. اين داستان به طرز بسيارخوبي وجود اشکالاتي را در انتخاب کردن  و سازماندهي متن و مفهوم کتاب‌ها نشان مي‌دهد. اطلاعات به دست امده از اين تحقيق نشان مي‌دهد براي اينکه دانش‌آموزان مدارس  به کتاب‌هاي درسي توجه زيادي کنند الزامي است اندازه ي مطالب درسي و معناها ي آنها کم شده و طبق نيازهاي روزانه ي دانش‌آموزان مدارس  اماده شود. احتياج و وجوب، فايده و کارايي هر درس قابل تشخيص و مفهوم کتب درسي به صورتي مناسب سازماندهي و ارائه شود.

در بعضي از تحقيق هاي انجام شده و مورد بررسي قرار گرفته، حجم و عامل هاي  مفيد بر مطالعه کردن کتب غيردرسي يا کتاب کمک درسي  دانش‌آموزان به طور چشمگيري  بررسي شده است. نتايج تحقيق هاي دانش اموزان شيراز نشان دهنده ي ان است که کم اوردن وقت دليل زياد نداشتن مطالعه غيردرسي يا کتاب کمک درسي  دانش‌آموزان ميباشد . از سويي ، روابط پر معناي بين راهنمايي از جانب  معلمان و حجم مطالعه غيردرسي يا کتاب کمک درسي  وجود دارد. به نشانه اي ديگر معلم ها به راحتي مي‌توانند با تغييردادن در راه و روش درس دادن خود، دانش‌آموزان خود  را براي فهميدن بسياري از مطالب کتاب‌هاي درسي به کتاب‌ کمک درسي سوق دهند . تحقيقات بررسي شده در استان اصفهان نشان دهنده ي ان است  که ميانگين مدت تايم مطالعه کتاب کمک درسي به وسيله ي دانش‌آموزان در هر شبانه‌روز ( به غير از روزهاي تعطيل) 57 دقيقه در ?? ساعت بوده است . در اصل، دانش‌آموزان دختر 60 دقيقه و دانش‌آموزان پسر 53 دقيقه در طول شبانه روز را  صرف مطالعه غيردرسي ويا کتاب کمک درسي ميکنند.

نتايج به دست امده در تحقيقات دانش اموزان استان اصفهان را تاييد کردند وبه اين  نتيجه رسيدند که بين نداشتن دسترسي دانش‌آموزان به کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب کمک درسي  و گراني کتاب ها و قيمت کتاب کمک درسي و سفارش کتاب کمک درسي ازبانک کتاب هاي کمک درسي با ميزان ساعات مطالعه غيردرسي ويا کتاب کمک درسي رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد.

نتيجه هاي به دست امده از تحقيقات نشان داد که 8/34 درصد از دانش‌آموزان کمتر از يک ساعت، 2/39 درصد مابين 1 تا 4 ساعت، و 7/15 درصد بيشتر از 4 ساعت در طول هفته را صرف  خواندن کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب هاي کمک درسي مي‌کنند. به همين منظور اصلي‌ترين و مهم ترين  مانع ها براي خواندن کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب هاي کمک درسي ، نبودن و نداشتن  وقت به دليل ميزان بالاي تکليف هاي درسي، نبودن يا پيدا نشدن کتاب‌هاي مورد نظر و نبودن ونداشتن  کتابخانه در نزديکي محل زندگي دانش اموزان  گزارش شده است.

از طرفي ديگر، بعضي اوقات مشکلات و مانع هايي در راه يادگرفتن مطالب کتاب‌هاي درسي يا کتاب هاي کمک درسي  براي دانش‌آموزان مقاطع تحصيلي  ايجاد مي‌شود. از ديگر مشکلات، نشرکردن کتاب‌هايي است که  با عنوان کتاب‌هاي کمک آموزشي و کتاب کمک درسي  است. نتايج تحقيقات نشان دهنده ي ان است  که نقش کتاب‌هاي کمک درسي در نظام طراحي و تدوين کردن  برنامه هاي  درسي در دوره متوسطه خيلي ضعيف و کمرنگ ميباشد و نقش آنها بيشترشدن سطح سواد عمومي داراي اطلاعات تاريخي و جانبي دانش‌آموزان ميباشد. با تاکيد کردن بر اين موضوع که برنامه هاي درسي دوره متوسطه بايد فرصت‌هاي يادگرفتن زيادي را براي مراجعه  کردن  به کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب کمک درسي با قيمت مناسب کتاب کمک درسي  فراهم کند، به اين نتيجه پي بردند که در بيشتر کتاب‌هاي ‌کمک درسي ، دانش‌آموزان نقش منفعلي دارند وکسي که کتاب را مينويسد  به جاي او فکر ميکند و طبق اين کتاب‌هاي کمک درسي به پرورش فکر کردن و ذهن و خلاقيت در دانش‌آموزان کمک چنداني نمي‌کند.

با چيزهايي که تا الان در مرور کردن متن ها در کشور عزيزمان  ايران صورت گرفته است نقش وکارايي  کتاب‌هاي درسي و مفاهيم ارائه شده به دانش‌آموزان در پرورش دادن  خلاقيت انها و جايگاه کتاب‌هاي غيردرسي يا کتاب کمک درسي گفته شد. ولي در اينجا لازم بر اين است که به دانش‌آموزان همه ي مقاطع تحصيلي  توصيه شود در کنار کتاب‌هاي درسي خود  و به مفهوم و منظور کامل شدن دانسته‌هاي مطالب درسي خود ، کتاب‌هايي غيردرسي يا همان کتاب کمک درسي با قيمت مناسب کتاب کمک درسي را  از بانک کتاب کمک درسي سفارش داده و نيز استفاده کنند.

 نتيجه‌گيري
مرورکردن  بر متن ها و تحقيقات انجام شده در خارج و داخل کشور نشان دهنده ي ان است که درواقع اگرچه کتاب‌هاي درسي نقش بسزا و بسيار مهم و موثرو مفيدي در يادگرفتن مطالب درسي گوناگون به دانش‌آموزان دارند ولي اگر معلمان در آموزش دادن به دانش اموزان  از روش دانش‌آموز مداري و مبتني بر استفاده و به کار گيري  از کتاب‌هاي غيردرسي و يا کتاب کمک درسي  به جاي تنهايک ‌کتاب درسي استفاده کنند، علاوه براينکه ضمن به وجود اوردن علاقه و انگيزه به خواندن خيلي بيشتر در دانش‌آموزان، سطح يادگرفتن زياد را در آنها به وجود مي اورند ؛ بلکه دانش‌آموزان با رجوع کردن به منابع زياد موجود در زمينه هاي در ارتباط با مطالب کتب درسي، قدرت اين را خواهند داشت که توانايي ترکيب و ارزيابي مطالب درسي در بقيه ي کتاب‌ها را به دست اورده و در آينده نيز به پژوهشگران و محققان قابل انتقاد و خلاقي تبديل بشوند. علاوه بر اين، طبق نتيجه هاوبررسي هاي بدست آمده از تحقيق هاي انجام شده درکشور عزيزمان  ايران متوجه ان مي‌شويم که  در بيشترموارد، تکيه کردن معلمان به يک کتاب درسي و نداشتن دسترسي يا نداشتن شناخت منابع غيردرسي يا کتاب کمک درسي، نظام الاني آموزش و پرورش را نظامي يک طرفه و تک قرار داده و انگيزه‌اي براي خواندن و يادگرفتن هرچه سريع را در دانش‌آموزان به وجود نياورده است. بنابراين ، بررسي‌ها و پژوهش ها نشان داده اند کتابخانه‌ هاي  آموزشگاهي فقط در شرايطي که از سمت معلمان براي درس دادن استفاده شود و به تشويق کردن  دانش‌آموزان به استفاده کردن از کتاب غير درسي يا کتاب کمک درسي پرداخته شود نقش مفيد و موثري در يادگرفتن و پيشرفت کردن سطح تحصيلي دانش‌آموزان دارد. اضافه بر آن، فعاليت‌ کردن معلم ها و همکاري انها و کتابداران در کتابخانه‌ها باعث بزرگ تر شدن و توسعه و گسترش  خدمات کتابخانه‌هاي آموزشگاهي به دانش‌آموزان عزيز ميشود . با وجود اين ، نتيجه هاي بدست آمده از تحقيق هاي انجام شده در ايران نشان داد کتابخانه‌هاي آموزشگاهي ايران به خاطر دلايلي مانند نداشتن وجود بودجه ي مناسب ، نداشتن اتاق براي کتابخانه ها، نداشتن کتابدارکافي  و کم بودن منابع براي استفاده دانش‌آموزان در وضعيت کنوني قرار ندارند.

 کتاب هاي درسي از مهم ترين و مفيدترين  منابع يادگرفتن دانش اموزان  در نظام هاي آموزشي امروزه هستند و برنامه ي اصلي  درسي مدرسه هارا تشکيل مي دهند .تحقيقات اطراف در رابطه با بررسي کردن کتاب هاي درسي و کتاب کمک درس  نيزهمچنين داراي  تلاش ارزنده اي است به دليل اينکه معلمان و دانش آموزان بسياري از آن سود مي برند و اين مطالعه کردن ها در طراحي کردن فرصت هاي خوب براي يادگرفتن دانش آموزان مدارس بسيار تاثير گذار ميباشد. زيرا خواندن و بررسي کردن کتاب هاي درسي و کتاب کمک درسي  مي تواند ارتباط ميان بعضي از مشکلات يادگرفتن دانش آموزان با برنامه هاي اصلي درسي را نمايان کند و نيز همچنين کمک کند تا محتواي برنامه هاي درسي و کتاب هاي کمک درسي  به گونه ي مناسب تري در کتاب هاي درسي و غير درسي ويا کتاب کمک درسي جا داده شوند .جا دادن اطلاعات زياد در کتاب هاي درسي ويا کتاب کمک درسي ، عملکرد حافظه پروري ، يادگرفتن مسايل سطحي ، مفاهيم غير فعال ، نداشتن توجه به کاربردي بودن مطالب کتب درسي و کتاب کمک درسي  و توجه کردن بيشتر از حد به بدست اوردن نمره ي بالا، همواره از مسائل زياد در نظام آموزش و پرورش کشورعزيزمان ايران ما بوده اند.

برخي از دانش آموزان، کتب درسي را از مرحله هاي خواندن خودشان حذف کرده اندو کتاب‌هاي کمک‌درسي را جايگزين انها مي‌کنندزيرا فهم انها راحت تر است.

در هرساله تقريبا حدود 6 ماه قبل تر از برگزارشدن کنکور سراسري در کشور، امتحان نمونه دولتي  يا همان غير انتفاعي و يا مدارس  تيزهوشان، منابع سؤال هاي آزمون را در سايت سازمان سنجش قرار مي دهند . مراجع سؤال ها در هرسال تنها کتاب درسي بوده است و طراحان سوالات  کنکور تنها فقط و فقط مجاز به طراحي کردن سؤالات از کتاب درسي که توسط معلمان درس داده شده در تمام مدارس سراسر کشور را دارند.

تا جایی که ميتوانيد تمام تلاش خود را کنيد جمله به جمله کتاب هاي درسي خود  را به صورت عميق مطالعه کنيد و نکات مهم و مفيد را ازداخل و  دل کتاب بيرون بکشيد. بعد از خواندن عمقي و مفهومي کتاب هاي  درسي به سمت منابع کمک ‌درسي که همان کتاب کمک درسي هستند برويد.

بهترين و مناسب ترين انتشارات کتاب  کمک درسي کدام ها هستند ؟
امروزه چندين موسسه و انتشاراتي  فيلم ها و دي وي دي هاي  کنکوري را توليد و ارايه مي کنند وبانک کتاب و انتشارات گوناگوني نيز وجود دارند که منابع کمک درسي و کتاب کمک درسي را باقيمت مناسب کتاب کمک درسي کنکوري چاپ و عرضه  ميکنند مانند گاج، قلم چي، خيلي سبز، نشر الگو، نشر دريافت، مهر و ماه، مبتکران، فاگو، شبقره و...ولي  حقيقت اين است  که برخي منابع کمک درسي که همان کتاب هاي کمک درسي هستند  بر فرض مثل در درس زيست شناسي تنها براي آموزش دادن  و از درگاه يک درسنامه ترکيبي خوب هستند، برخي از انها تنها براي تست زدن عالي هستند، برخي برای دانش اموزاني که سطح تحصيلي انها بسيار بالاست عاليه و برخي براي ابتدايي ها و متوسط روبه پايين خوب هستند. برخي از منابع  کمک درسي ويا کتاب هاي کمک درسي  خيلي زمان گير هستند و امکان دارد برا کساني که امسال کنکور دارند خوب و مفيد نباشد و خيلي هم به درد دانش آموزهاي دهم و يازدهم دبيرستان ميخورند. برخي درس ها مانندادبيات نشر الگو براي آرايه ها و املا و قرابت هاي معنايي و هر يک به تنهايي يک کتاب جداگانه دارند که هرشخصي که بخواهد هر نوع کتابي را بخرد نزديک به هزار تومان ميشود اما ادبيات موضوعي گاج که يک کتاب دو جلدي جامع و کامل  است که حدودا نصف اين قيمتش ميشود. امکان دارد کسي واقعا نتواندبراي  ادبيات اين همه پول خرج کند و بخواهد يک کتاب جامع و کامل  و ارزان تر بخردبنابراين کتاب کمک درسي خود را ازبانک کتاب بيستک سفارش دهيدزيرا قيمت کتاب کمک درسي ها در بانک کتاب بيستک خيلي مناسب ميباشد.

تعداد منابع کتاب کمک درسي براي هرکتاب درسي
تعداد ارقام منابع هم ميتونه خيلي بدباشه و هم ميتونه انسان را سر در گم کنه. براي هر درس يک تا دو منبع کتاب کمک درسي کافي ميباشد . اگر براي  هر درس چندين منبع گوناگون داشته باشيد همچنان استرس داريد که نکند تا نتونم اين درس رو به اتمام برسانم نکند از ان سوال بياد نرسم ان را تمومش کنم اين آشوب را دردرون شمابه پا ميکنه . برخي ها تا ميشنون فلان دانش آموز رتبه خوب و عالي گرفته ، فلان معلم خوب درس ميده، فلان پشتيبان عاليه و فلان کتاب کمک درسي که مثلا از فلان بانک کتاب سفارش دادم و قیمت کتاب کمک درسي فلان خوبه حتي اگروسط يا اواخر سال هم که  باشه ميرن کتاب  کمک درسي رو ميخرن به اميد اينکه برسن تا اخرکتاب کمک درسي رو بخونن ولي تنها فقط کتاب ها رو روي هم انبار ميکنن و در نهايت نميخونن.

اگه براي هرکتاب درسي چند تا از منابع کتاب کمک درسي رواز بانک کتاب کمک درسي تهييه کنيم  و بخوايم همه ي اون هارو هم باهم بخونيم تقريبا تا آخر سال تحصيلي که مشغول تحصيل هستيم حتي نميرسيم که يک بار کامل کتاب و کتاب کمک درسي همسوباان را بخونيمشون. حالا به جاي اينکه چندين کتاب رو نصفه و نيمه مطالعه کنيم بهتره يک کتاب کمک درسي  خوب و مفيد و موثر رو چندين بار مطالعه و مرور و بررسي کنيم. بعضي دانش اموزان از هر کي که ميشنون برفرض مثال فلان کتاب کمک درسي خوب و عاليه يا فلان کتاب کمک درسي جديد به بازار اومده و منتشر شده سريعابدون معطلي  ميرن اون کتاب را از بانک کتاب هاي مطرح با قيمت مناسب کتاب کمک درسي رو تهيه کرده شروع مي کنن به مطالعه و بعد هم ولش مي کنن و ادامه نميدن ! زياد از حد بودن و تعدادزياد  منابع تنها باعث سردرگم شدن و آشفتگي ذهن دانش اموز ميشه. منبع اصلي کتاب درسي است و بعد از اون براي هريک کتاب يک تا دو کتاب کمک درسي کافي ميباشد.

لازم به ذکراست که منابع اصلي براي زدن تست در هر درس، تست هاي کنکورهاي سراسري در سالهاي پيش هستند و اگه زمان کافي آورديم ميتونيم پس از اين تست هاي کنکور به سراغ تست هاي تاليفي با استفاده از کتاب کمک درسي که از بانک کتاب کمک درسي معتبرتهيه کرديم بريم  . برخي کتاب هاي تست  هم اين کار رو کردن که تست ها رو اولويت بندي کردن که  احيانا اگه دانش آموز تايم کافي نداره در مرحله ي نخست تست هاي ستاره دار يااون تست هايي که داراي  اولويت هستند رو تنها بزنه . با توجه به اين که بالا بودن ميزان مطالب در کتاب ها و کتاب کمک درسي  و تست هاي زده شده اللخصوص در سال نهايي اصرار خاص و ويژه بر روي حل کردن سوال هاي  کنکورهاي سراسري و اللخصوص در صورت کم بودن تايم به شدت تست هاي چند سال پيش هست.اگر بيايم  يک منبع خوب و مفيد و موثر  رو از اول تا آخرمطالعه ش رو برسونيم و کامل مطالعه ش کنيم خيلي خيلي  بهتر از اين موضوع هستش که چند ين منبع کتاب کمک درسي داشته باشيم و هر کدوم از اون کتاب هاي کمک درسي رو از بانک کتاب کمک درسي با قيمت کتاب درسي هاي متفاوت تهيه کنيم و اون ها رو نصف و نيمه مطالعه کنيم ودر اخر ولش کنيم که همين موضوع خودش امکان داره باعث به وجود اومدن  استرس براي دانش اموزبشه اين که به چه دليل من توانايي اين رو ندارم که همه اين کتاب هاي کمک درسي  رو که تهيه کردم روتا آخرش تمومش کنم و مطالعه ش کنم ؟

 

راه و روش درست استفاده کردن از منابع کمک درسي و همچنين کتب کمک درسي
يکي از مهم ترين موضوعات اين است که چگونه و چطور از خود منابع استفاده کنيم . تعداد کساني که با کتاب هاي کمک درسي خيلي ضعيف تر از اين کتاب هايي که همه ي ما ميشنويم موفق شدند کم نيستند ولي تلاش خودشون روکردن از همه ي امکانات داشته شده و فراهم شده و از داشته هاي خوشون به بهترين و عالي ترين نحو ممکن استفاده کامل رو بکنن. بنابراين بجاي اينکه دنبال پيدا کردن و گشتن  منابع خوب و قوي توي اين سايت و اون سايت و فلان سايت باشين و از زبون کسي که رتبه تک رقمي و دو رقمي و سه رقمي و... و اين مشاور و اون مشاورو فلان مشاور بگردين و وقت وتايم خودتون رو تلف کنيد و هرانسان و يا دانش اموزي هر گونه منبعي رو به شما معرفي کرد بريد از بانک کتاب کمک درسي مدنظرتون تهيه کنيد ، تايم و انرژي خودتون رو صرف خوندن و مطالعه کردن درس هايتان  و استفاده بيشتررواز داشته هاي خودتون بکنيد.

بهتر است اين موضوع رو هم بدونيد که اينگونه هم که فکر ميکنيد نيست که الا و بلا براي رسيدن به موفقيت بايستي اين کتاب هاي کمک درسي  که مابانک کتاب بيستکي ها و يا باقي دوستان معرفي ميکنند رو بريد از بانک کتاب کمک درسي مدنطر خودتون سفارش بدين و بعد از اين که به دستتون رسيد مطالعه کنيد . اگر کتاب کمک درسي بهتراز اين هارو دارين حتما از اون هاهم  استفاده کنيد و زياد هم حساسيت به خرج ندين زيرا همه يا خيلي از اين منابع کتاب کمک درسي  که در بازار موجوده اکثرا مطالب و مفاهيم  و بيشتر سوالاتشون باهم مشترکه. مسلما بسياري از رتبه هاي تک رقمي با رتبه هاي نجومي منابع کمک درسي  تقريبا يکساني ميشه گفت  داشتن ولي اون هايي که تک رقمي هستند از اون ها هم استفاده ميکنن و چندين مرتبه اين کتاب هاي کمک درسي  رو مرور ميکنن وبه نحو صحيح و درست از اون ها استفاده ميکنن و برنامه ريزي دقيق و درستي دارن اما باقي رتبه هاي چند رقمي کتاب هاي کمک درسي رو يا گذاشتن توکمد و همچنان داره خاک ميخوره يا اگرهم مورد استفاده قرار ميدن خيلي اشتباه استفاده ميکنن.

به منابع کمک درسي و کتاب هاي کمک درسي اصلا شک نکنيد
زماني که از منابع کمک درسي يا کتاب کمک درسي مطمئن شدين که موثرهست و تهيه اش کردين ديگه به دنبال منبعي جديد و ديگر نرويد , همون منابع کمک درسي و کتاب کمک درسي خودتون روبه طور کامل مطالعه کنيد و در نهايت مرور کنيد. به جاي اينکه هزاران کتاب کمک درسي گوناگون را نصفه مطالعه کنين ، يک کتاب کمک درسي مفيد و موثررا چندين مرتبه مطاله کنيد . برخي دانش اموزان چند روزقبل از کنکورخودشون  ميگن شنيديم فلان جزوه يا کتاب کمک درسي فلان انتشاراتي از منفي شدن درصد ماجلوگيري ميکنه و مارو ميتونه تو دو روز برسونه به بالاترين درصد!  بعضي ها ميگن که مثلا شنيديم فلاني ميگه کتاب کمک درسي  نقره اي يا سفيد يا سبزيا هر رنگ ديگه اي از فلان انتشارات تو مدت يک هفته تونسته يک داوطلب رتبه چند رقمي و تنبل رو که تعداد رقم هاي رتبه اش با شماره موبايلش برابري ميکنه  رو رسونده به رتبه تک رقمي کشوري! ساده نباشيد گول اين تبليغات احمقانه و نامعقول رو نخوريد،درسته کتاب کمک درسي خوب هست اما در اندازه ي خودش خوبه.

حالا دراينجا هر کسي که مياد منبعي يا کتاب کمک درسي فلان بانک کتاب کمک درسي رو به شما معرفي ميکنه زماني شما اون منبع صحيح رو از اول انتخاب کرديد ديگه سمت منابع جديد نريد زيرا تنها هزينه و زمان خودتون رو تلف مي کنيد. در اينجا بايستي اول ازهمه منبع درست و صحيح رو انتخاب کرده باشيد که به سطح علمي و دانشي شما بخوره و ميزان حجم اون مناسب با تايمي باشه که شما براي مطالعه ي مفيد داريد. براي انتخاب کردن منبع درست و صحيح کتاب کمک درسي  هم از دوروبر خود پرس و جو کنيد واما جاداره که بگم خيلي زياد حساسيت و وسواس به خرج ندين طوري  که زياد وقت و هزينه تون رو بگيره و يادتون باشه حتما پيش از خريدن کتاب کمک درسي  چند صفحه از اون کتاب کمک درسي مدنظرتون رو ببينيد. ميزان حجم کتاب رو هم با توجه به تايمي که داريد در نظر بگيريدتا مانند اون يه عده کتاب هاي کمک درسي خود را در کمدخودتون انباشته نکنيد.

در اخرباز هم اصرار به اين دارم که اولين و مهم ترين موضوع لازم براي موفق شدن  در کنکورسراسري کوشش پي در پي و مداوم و ساعت ها مطالعه زياد دربين برنامه ريزي دقيق و حساب رسي شده  و راه و روش مطالعه درست تمامي درس ها ميباشد . در مراحل بعدي  و با اولويت بندي  کم ، انتخاب کردن  منابع کمک درسي و کتاب کمک درسي  مناسب هست زيرا بيشتر کتاب هاي کمک درسي که امروزه در بازار وجود دارند منابع خوب و به کاري هستد که در صورت استفاده صحيح از اون ها حتما ميتونيد درصد بالايي رو در درس مورد علاقتون در کنکور رو به دست بياريد . اگر به مصاحبه هاي واقعي  که رتبه هاي برترميگويند توجه کنيدبا ديدگاه بهتري ميبينيد که هر کدام از انها از يک منبع کمک درسي کاملا متفاوت با يه کس ديگه اي  استفاده کرده اند  با وجود اين همه اين ها درصد بالايي در کنکور به دست اورده اند . مواظب اين موضوع باشيد که گرفتار بلاي اينکه  مداوم منابع درسي و کتاب کمک درسي خود را تغيير ندهيد و از اين منبع به اون منبع کمک درسي نپريد که سرانجام خوبي رو براتون نداره. بانک کتاب کمک درسي بيستک آرزوي بهترين ها و موفقيت را براي شما دانش اموزان عزيزدارد.  

کتاب هاي درسي دانش اموزان در مدارس سعي در ارائه دادن بهترو قابل مفهوم مطالب به دانش آموزان رادارد ولي براي تمرين کردن زياد و به دست اوردن آمادگي لازم براي امتحانات و آزمون ها و کنکوربه اندازه ي کافي مناسب  نيستند بخاطر همين هر دانش آموزي در کنار هر درسي که دارد به کتاب هاي کمک درسي مختص ان کتاب درسي رجوع  مي کند واز انجایی که  کتاب هاي کمک درسي نقش بسزا و کمکي براي يادگرفتن تمامي درس ها را دارند اين روزه دانش آموزان براي هر کتاب درسي اي که دارند حداقل کمه کم  يک کتاب کمک درسي از بانک کتاب کمک درسي مد نظر خود با قيمت کمک درسي مناسب تهيه مي کنند. به طور معمول معيارهاي دانش آموزان براي انتخاب کردن  يک کتاب کمک درسي امکان دارد طبق توصيه معلم يا ان کسي که در مقاطع بالاترموفق  شده يا دلايل ديگر. و اما آيا به درستي آيا ملاک خريدکردن و انتخاب  يک منبع کمک درسي يا کتاب کمک درسي بايستي به توصيه ي شخص ديگري باشد؟ معيارهاي درست و صحيح  براي انتخاب کردن و تهيه کتاب کمک درسي و منابع کمک درسي چه چيزي ميتواند باشد؟ به هنگام انتخاب کردن کتاب کمک درسي يا منابع کمک درسي چه مواردي هستند که بايدبه انها توجه کنيم ؟ همگي اين سوال ها نشان دهنده ي ان است که انتخاب نوع کتاب کمک درسي جزو مسايلي ميباشد که نياز به دقت بالايي دارد. در متن زير تلاش داريم ملاک ها و معيارهايي درست را براي خريد کتاب کمک درسي و سفارش کتاب کمک درسي به شما بدهيم.


 مطلبي که خيلي مهم ميباشد اين است که دانش‏ آموزان عزيز بتوانند از منابع کمک درسي و کتاب کمک درسي براي رسيدن به اطلاعات مربوط با موضوع کتاب درسي خود استفاده کنند. با در نظر داشتن هدف اين که ، سوال هاي که در متن يا در اخر بعضي از درسها در  دوره هاي مختلف تحصيلي طراحي شده‏ اند که دانش‌آموزان براي جواب دادن به آنها ناچارهستند به منابعي خارج از کتابهاي درسي خود مثل کتاب کمک درسي رجوع کنند. هدف از اين تحقيقات ، شناسايي کتابهاي مناسب و خوب  جوابگو به سوالات پژوهش‏‏گرا در کتابهاي درسي در دوره گوناگون تحصيلي است. اين پژوهش ها با راه و روش پيمايشي و تحليل محتواي داخل ان انجام شده است. ابزارهاي جمع کردن اطلاعات، جدول ثبت داده‏ها و چهار نوع سياهه وارسي براي بررسي کردن کتابهاي غيردرسي يا کتاب هاي کمک درسي جواب گو به سوال هاي تحقيق کتابهاي درسي است. جامعه مورد تحقيق را 421 سوال پژوهش‏‏گرا از 15 کتاب درسي دوره هاي مختلف  (تاريخ تعليمات اجتماعي، جغرافيا، علوم تجربي و فارسي)  تشکيل مي‏دهد. کتابهاي غيردرسي يا کتاب هاي کمک درسي  (مرجع/ غيرمرجع) که درکشور عزيزمان ايران منتشر شده نيز جامعة ديگر تحقيقات مي‏باشد.
طبق بررسي و تحقيقات انجام شده نتيجه ها نشان دهنده ي ان است که 98% سوال هاي پژوهشي با استفاده کردن از 822 عنوان کتاب غيردرسي يا همان کتاب کمک درسي جواب داده شده که از در اين بين ، 165 عنوان از ميان کتابهاي انتخاب شده از جانب شورا (طبق کتابشناسي‌هاي سالهاي 87 -1381) و 657 عنوان ازبين کتابهاي انتشار شده غيرشوراست. از سوي ديگر، 79% سوالات هم طبق کتابهاي مرجع انتشار شده، جواب داده شد. دستاورد اين تحقيق سياهه ي کتابهاي کمک درسي مناسب شناسايي شده تا به اين پرسش ها جواب دهند.

با دقت کردن به اهميت آشنايي داشتن دانش ‏آموزان، به خصوص دانش ‏آموزان در مقطع هاي تحصيلي  راهنمايي و دبيرستان با کتابهاي مرجع مانند کتاب هاي کمک درسي براي انجام دادن کارهاي تحقيقي و پژوهش هاي کلاسي و غيرکلاسي، در اين پرسش تحقيقي ، حجم جوابگويي کتابهاي مرجع يا کتاب هاي کمک درسي به سوالات پژوهشي کتابهاي درسي دوره هاي مختلف تحصیلی، بازبيني مي‏شود.

طبق تحقيقات انجام شده و خروجي هاي به دست آمده از پژوهش ها ، 15% کتابهاي انتخاب شده توسط شورا و 14% کتابهاي غيرشورا مي‌توانند به سوالات پژوهشي کتابهاي درسي مورد بررسي در تحقيقات در حال حاضر جواب دهند.

در اينجا جا دارد که گفت ، بازبيني سوالات تحقيقي کتابهاي درسي نشان دهنده ي ان است که از بين 421 سوالات تحقيقي طرح شده در 15 کتاب درسي دوره هاي اموزشي، 333 مورد (79%) از راه کتابهاي مرجع يا همان کتاب هاي کمک درسي جواب داده شده‏ اند. زيرا کتابهاي مرجع که همان کتاب کمک درسي هستند  براي دست پيدا کردن به جواب هاي کوتاه، سريع و فشرده به جواب هاي مشخص طراحي شده اند ، نمونه ي بارزي  يا مدلي خاص  هستند ازافکار ، انديشه‏ ها، باورها و واقعيتهاي خيلي بزرگ‏تراز ان چه که فکرش را هم ميکنيم و در عمل ابزاري هستند براي پيدا کردن راه به اطلاعات بزرگ تر و عميق‏تر در منابع کمک درسي ديگر . به همين دليل ، اگر امکان دارد کتاب مرجع يا کتاب کمک درسي  به سوالات تحقيقي تمام درسها جواب دهند، براي جواب دادن به کنجکاويهاي دانش‏آموزان و بالا بردن ميزان دسترسي دانش اموزان به منابع کمک درسي و اموزشي مرتبط بيشتر، تلاش کرديم تا حد الامکان جواب گوبه يک سوال از راه چندين منبع کتاب کمک درسي بهتر و مفيد و موثر ومناسب (مرجع و غير مرجع) شکل بگيرد.

بازبيني کتابهاي مرجع يا کتاب کمک درسي معرفي شده در کتاب شناسي‏هاي انتخاب شده توسط شورا که توانايي جواب دادن به سوالات تحقيقي کتابهاي درسي را دارند نيزبه دانش اموزان  نشان مي‏دهد از بين 24 کتاب مرجع، 20 مورد (84%) دايرة‏المعارف يا دانشنامه هستند. از بين کتاب کمک درسي اين دايرة‏المعارفها، فرهنگنامه کودکان و نوجوانان که به دست شوراي کتاب کودک انتشار مي‏شود، موفق شده است تا به 48% سوالات تحقيقي جواب کامل بدهد.
توصيه هايي براي والدين دانش اموزان در رابطه با تهيه و خريد کتاب کمک درسي 

بانک کتاب بيستک به والدين دانش اموزان پيشنهاد ميکند که با کمک گرفتن و مشورت گرفتن از کتابداران و کساني که اطلاع‏رساني ميکنند و معلمان عزيز، کتابهاي کمک درسي را که براي کامل شدن مفاهيم درسي فرزندانشان مناسب ميباشد  تشخيص مي‏دهند، براي دانش اموزان تهيه کنند يا از کتابخانه ي مدرسه ي خود و يا کتاب خانه هاي محله يا اطراف خود امانت بگيرند تا فرزندانشان به استفاده کردن از کتابهاي غير درسي و کتاب کمک درسي به خوبي عادت کنند.

والدين بايستي درميان اوقات فراغتي که براي بچه هاي خود در نظر مي‏گيرند، انها بايد همراه با فرزندان خود به کتابفروشي‏ها و نمايشگاه‏هاي کتاب رجوع کنندو کتاب مورد نظر و کتاب کمک درسي انها را چه در نمايشگاه و چه در بانک کتاب کمک درسي تهيه کنند. اين موضوع به دانش اموزان اين فرصت خوب را مي‏دهد که با کتابهاي گوناگون آشنا شوند و با کمک والدين، کتابهاي مناسب درسي و کتاب کمک درسي و يا کتاب غير درسي را براي خود ازادانه انتخاب کنند.

بانک کتاب کمک درسي بيستک به والدين اين پيشنهاد را ميکند در فراهم کردن اسباب کار و اماده کردن کتابخانه مدرسه فرزندان خودشان، به مديران مدارس ، کتابداران و کساني که در مدارس در حال کار کردن هستند کمک کنند.
هدف همه ي ما ازاين پژوهش بازرسي تاثير کتابهاي کمک درسي در رشدکردن  تحصيلي دانش آموزان تمامي مقاطع تحصيلي ازنظر تمامي معلمان ميباشد . پژوهش از لحاظ هدف کاربردي بودن و ازلحاظ حقيقتي از نوع توصيفي ميباشد. جامعه ي آماري کشور ما داراي تمامي معلمان دلسوز با هوش علمي بالاییاست اما توصيه ميشود که دانش اموزان از کتاب کمک درسي با قيمت کتاب کمک درسي مناسب استفاده کنند تا فهم درس ها برايشان راحت تر و اسوده تر باشد . ابزار جمع کردن اطلاعات داراي پرسشنامه کسي که تحقيق کرده ساخته شده است. در تحقيقات انجام شده بنا به نتايج به دست امده اينکه اندازه ي استفاده کردن  از وسايل کمک آموزشي و کتاب کمک درسي توسط معلمان درجريان درس دادن در سطح به نسبت مطلوبي ميباشد به همين دليل ميزان همکاري کردن مديران و کساني که باعث عوامل اجرايي هستند با معلمان در استفاده کردن از وسايل کمک آموزشي و کتاب کمک درسي  در حد مطلوب و معيني گزارش شده است ولي اعتقاد والدين دانش آموزان به اين موضوع کمتر از ان چيزي بودکه فکرش را ميکرديم . همچنين نتيجه هاي به دست امده نشان دادکه استفاده کردن از وسايل کمک آموزشي و کتاب کمک درسي در به وجود اوردن انگيزه و علاقه به تحصيل و عامل رشد ذهني و فکري دانش اموزان و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان در تمامي مقاطع تحصيلي نقش بسزا و خوبي داشت.


گونه هاي منابع کمک درسي يا کتاب کمک درسي:

آن چيزي که از آن با نام کتاب کمک درسي اسم ميبريم گونه هاي مختلفي دارد و در نخست اين منبع ها را بستگي به نوع کاربردان و نوع مفهوم داخل آن رديف بندي مي کنيم. علت رديف بندي کتاب هاي کمک درسي، لازمه ي مختصه هر گروه کتاب کمک درسي  به گروهي ويژه از دانش آموزان با سطح فکري و ذهني خاصي مشخص است.

کتاب هاي کمک درسي با محوريت آموزشي

کتاب هايي با محوريت  آموزشي از ان دسته  کتاب هاي کمک درسي اي هستند که مفهوم را در سطحي خيلي پايين تروبا بياني قابل فهم به دانش آموزان ياد مي دهند به گونه اي که شمااگر در فهميدن  مطالب داراي مشکل هستيد و حس مي کنيد نياز به ان داريد که با بياني قابل فهم و زباني ساده متون را به راحتي ياد بگيريد به سوي اين کتاب هاي کمک درسي اموزشي  برويد.

 کتاب هاي کمک درسي با محوريت  تست جامع يا درس محور

کتاب هاي کمک درسي تست جامع و کامل اصولا در برگيرنده ي تست هاو ازمون هاي کنکور و تست هاو ازمون هاي تاليفي هستند اين کتاب هاي کمک درسي داراي درسنامه وپرسش نامه و  پاسخ نامه هستند و دانش آموزان بعداز اينکه مفاهيم را به خوبي ياد گرفتند به کمک اين کتاب هاي کمک درسي به زدن  تست و بيشتر تمرين کردن مي پردازند.

?. کتاب هاي کمک درسي تشريحي با جواب هاي ساده يا کتاب کار
 

اگرکه دلتان ميخواهد که براي امتحان هاي مدرسه يا امتحان هاي اخر سال خودتان را اماده کنيد استفاده کردن از کتاب هاي کمک درسي  تست براي شما کافي نميباشد چون نوشتن جواب يک سوال به شکل تشريحي با حالت تستي فرق ميکند و امکان دارد شمادانش اموزان سوال هاي تستي را به خوبي جواب بدهيد ولي در جواب گويي به سوالات تشريحي ناتوان بمانيد و بخاطر اين ميباشد که استيل متفاوت جواب دهي به سوالات تشريحي مي باشد که بايد به شکل استاندارد و توضيحات مکفي ارائه داده  شود زيرا براي آماده شدن در امتحان هاي تشريحي از اين کتاب هاي کمک درسي استفاده کنيد. با درنظر داشتن تاثير معدل بالادرکنکور براي آماده شدن در امتحانات تشريحي از کتاب کارو کتاب کمک درسي يا کتاب با سوالات تشريحي و امتحان در مدرسه ها يا امتحانات اخر سال استفاده کنيد.

ميباشد ?. کتاب هاي کمک درسي موضوعي که شامل (آرايه ، لغت ، قرابت معنايي ، فرمول ها ، تست هاي کنکور)

در بين کتاب هاي کمک درسي برخي از کتاب هاي کمک درسي هم براي سوژه هاي خاص به چاپ ميرسند به فرض مثال امکان دارد فرمول هاي يک درس براي کنکورسراسري  در يک کتاب کمک درسي  به گونه اي خلاصه و ارجا داده شود يا مثلا آرايه هاي ادبي يا املا يا قرابت هاي معنايي از درس ادبيات فارسي يا لغات درس عربي يا انگليسي در کتاب هايي جداگونه جا داده شود.

اصل انتخاب کتاب هاي کمک درسي:

براي انتخاب کردن کتاب کمک درسي به پيشنهادهاي ديگران  بسنده نکنيد بعضي موقع ها پيشنهاد هاي بقيه مناسب با خواسته ها يا شرايط خودانها ميباشد و با شرايطي که شمادارين همخواني ندارد و يا امکان دارد براي سود شخصي خودانها باشد. امکان ندارد يک کلاس ??نفره علاقه و خواسته و شرايط برابري باهم داشته باشند. به همين دليل براي تهيه و سفارش کتاب کمک درسي ومنابع کمک درسي، خودشمابايستي  دست به کار بشويد و طبق خواسته هاي خود و نيز همچنين معيارهاي زير کتاب کمک درسي مد نظرتان را انتخاب کنيد. به اين نکته دقت کنيد که امکان دارد ريشه پيشرفت نداشتن  شما دانش اموزان  در منابع غلط و نامناسب با شرايط حال شما باشد. بخاطر همين اگر به واپس جواب دادن به سوال "چرا هرچقدر مطالعه ميکنم هيچ نتيجه اي نميگيرم؟"همچنان هستيدبه معيارهاي زير دقت داشته باشيد.

 شرايط تحصيلي و سطح دانش شمادانش اموزان مهم ترين  معيار اصلي است

اگر به هنگام خواندن يک کتاب درسي متوجه مفاهيم ان نمي شويد امکان دارد به خاطراين موضوع باشد که شما در سطح علمي بسيار پايين تري قرارگرفته ايد و مناسب خواندن آن کتاب کمک درسي نيستيد. يا مثلا امکان دارد سوال هاي يک کتاب کمک درسي براي شما خيلي ساده و قابل فهم باشد و اين مسئله شما را گرفتار يک خيال باطل کند و شما خودتان را آماده فرض کنيد ام اين طور که فکر ميکنيد نيست پس به اين نکته  دقت کنيد که شرايط و سطح علمي و دانش خودتان را با کتاب کمک درسي مناسب و مورد نظر بسنجيد. ويادتان باشد کتابي راکه انتخاب ميکنيد شما را به شکل درست آماده آزمون و امتحانات کند.

. تفاسيرمفيدوخوب کتاب کمک درسي

تفاسيرو درسنامه هاي موثرومفيد اصولا هميشه يکي بهترين معيارهايتان براي انتخاب کردن کتاب کمک درسي خودتان باشد و پيوسته به ان دقت کنيد که بايد تفاسير آن کتاب کمک درسي ، شمادانش اموزان را به فهميدن و درک کردن درست از موضوعات موجود در کتاب کمک درسي  برساند و اگر کتاب درسي ايضاح مکفي نداشت کتاب کمک درسي  مدنظرشما تمامي عيب هاي آن را پوشش دهد.

موثر و گزيده بودن مطالب کتاب کمک درسي

تلاش داشته باشيد کتاب کمک درسي  که مد نظرتان هست و انتخاب مي کنيد موثر و گزيده باشد، شما ايضاح کارآمد را از کتاب کمک درسي در يک تايم مشخص شده انتظار داريد و قرار نيست که کتاب رمان مطالعه کنيد و بايد در تايم کمي به مفاهيم بيشترو بهتري دست پيدا کنيد.

. کتاب هاي کمک درسي نبايد کپي نباشد

قطعا نبايد کتاب کمک درسي کپي شده از کتاب در

سي باشد و اصولا يکي از مهم ترين چيزها است که بايد تفاسير تازه و کارآمدتري علاوه بر ايضاح کتاب هاي درسي ارائه کند اين گونه جذاب تر است.

. طبق خواسته و علاقه ي خود شما باشد

دقت کافي را داشته باشيد کتاب کمک درسي را که براي خواندن بر ميگزينيد به ان علاقه داشته باشيد و ان را دوست بداريد و حس خوب و راحتي  از آن کتاب کمک درسي را به دست بياوريد چه از نظر محتواي داخل کتاب  و چه از نظر ظاهربيروني کتاب . پس حتما وحتما کتاب کمک درسي انتخاب شده  را به خوبي و با حوصله ورق بزنيد و به تصاويردرون ان  و نوع چاپي که صورت گرفته و نگارش  داخل آن دقت کنيد.

به چه شکل از منابع کمک درسي و کتاب کمک درسي  استفاده بهينه اي را داشته باشيم

بعد از خواندن کامل تمامي نکات  کتاب درسي درسنامه ي کتاب کمک درسي را خوب و دقيق و به طور کامل بخوانيد.

. روي کتاب کمک درسي گرفتار ترديد نشويد و کتاب کمک درسي  را تا آخرين صفخه مطالعه کنيد.

 گرفتار حجم زياد کتاب هاي کمک درسي نشويد يک نوع کتاب کمک درسي مهم و مفيد و موثررا براي نتيجه گيري بهتر و کاربرد خاص تا آخر پيش ببريدو بنامید نشويد و دست برنداريد.

. تمرين کردن ، حل کردن سوالات و تست ها مهم ترين عامل هستند. پس تمرين بيشتري کنيد.

. از پاسخ نامه هاي کتاب کمک درسي به درستي استفاده کنيد. پاسخ نامه ي کتاب ها صرفا تنها فقط براي چک کردن جواب درست و يا غلط  نيست و بعد از حل کردن سوالات حتما راه حل سوال را در پاسخ نامه با دقت زياد و آرامش زياد چک کنيد به دليل اينکه شايد راه حل ساده تر و بهتري ازسوي کتاب ارائه شده باشد يا شايد شما هم شانسي سوال رابه درستي حل کرده وجواب داده  باشيد.

اين را درنظر بگيريد که کتاب کمک درسي موثر و خوب و مفيد ، کتابي ميباشد که در آن سوال ها  و تمرينات بسياري  طببق محتوي داخل  کتاب درسي داشته و تمرينات  آن ازسطح طبقه بندي شده يعني از ساده به سخت مرتب شده باشند.

جمعا کتاب‌هاي کمک درسي را ميشود به چندين قسمت مجزا از هم تقسيم کرد:

کتاب‌هاي کمک درسي که داراي تفاسيرکامل درس ها ، همسو با تمرينات و تست‌هاي کامل هستند.

. کتاب‌هاي کمک درسي که داراي نکات آموزشي و به نوع آموزش به سمت تمرين هستند.

 کتاب‌هاي کمک درسي که تنها داراي تمرينات و تست‌هاي گوناگوني هستند و در اصل يک نوع کتاب‌کارمفيدو موثر هستند.

. کتاب‌هاي کمک درسي که داراي تست‌هاي چهار گزينه‌اي به همراه جواب هاي تشريحي ميباشند.

که طبق نيازهر دانش اموزمي شود يکي از مورد هاي بالا راانتخاب کرد:

گزينه ي(?) مختص دانش اموزاني هست که در درس هايي ضعف دارند و يا خودشان را براي سال تحصيلي اي که در راه است آماده مي‌کنند.

گزينه (?) مختص دانش اموزاني هست که بر فهميدن درس هاي خود تسلط کافي ندارند ولي  تا حدي  نياز به مرورکردن  مطالب کتاب درسي به همراه کتاب کمک درسي  دارند.

گزينه (?) و (?) مختص دانش اموزاني هست که  در جهت انجام دادن  تمرين هاي  اضافي براي تسلط داشتن به مطالب درسي، آزمونهاو تست هاي ورودي و کنکورتمام  تلاش خود را مي‌کنند.

قبل از تهيه و سفارش دادن کتاب کمک درسي مورد نظربه اين نکات توجه داشته باشيد:

اولين کاري که بايستي بکنيد اين است که ليستي از کتاب‌هاي کمک درسي مورد نيازو مد نظر خود تهيه  کنيد  ، که ميشود طبق محتوي درون انها ، کتاب ها را دسته بندي کرد. به فرض مثال ( کتاب‌هاي کمک درسي، علمي و ...) و بعد کتاب‌هاي مرتبط با هر قسمت رابه صورت مجزا ليست کنيد.

. درصورت نداشتن آشنايي با کتاب‌هاي کمک درسي ،دانش اموزان عزيز مي‌توانيد از معلم هاي خود ، اساتيدخود و افرادي که در اين زمينه   با تجربه  هستند استفاده کنيد .

 در زمان خريدکردن کتاب کمک درسي از فروشندگان فروشگاه در خواست کنيد تا اطلاعاتي در رابطه با کتاب‌هابه شما بدهند.

. براي راحت تر خريدکردن کتاب کمک درسي در نمايشگاه کتاب به سالن‌هاي مربوطه رجوع کنيد. به فرض مثال، براي تهيه کردن کتاب کمک درسي به سالن‌هاي که مربوط به  ناشران آموزشي هست رجوع کنيد.

به هنگام خريدکردن کتاب کمک درسي چه کنيم 

اول از همه فهرست کتاب موردنظررا بخوانيد تا اين اطمينان را داشته باشيد که مباحثي که دنبالش هستيد و مد نظرتان هست  در آن آمده باشد. در نهايت يک نگاه کلي به کل کتاب کمک درسي و صفحات درون ان بيندازيد. مفاهيم و تمرينات رامورد بررسي قرار دهيد، حتي اگر امکان دارد کمي از مطالب کتاب را سريع مطالعه کنيد.

دانش اموزان عزيزاز فروشندگان داخل فروشگاه و يا کساني که ميتوانندشما را به خوبي راهنمايي کنند کمک بخواهيدبه نظر من نيازي نيست که به فروشگاه ها و کتابخانه ها برويد و وقتتان را صرف رفتن کنيد از طريق سايت بانک کتاب کمک درسي بيستک هم ميتوانيد از تيم فرهيخته يمان مشاوره بگيرين و هم ميتوانيد در اسرع وقت با قيمت مناسبي کتاب کمک درسي مورد نظرتان را تهيه کنيد. نظرات و انتقادات آنها را بپرسين ، امکان دارد از نويسنده‌اي که نميشناسين و براي شما ناشناس است کتابي را تهيه کنيد که داراي مفهومي پر ميباشد.

تمام تلاش خود را کنيدتا بدون  هدف کتاب کمک درسي اي را تهيه نکنيد ، اگراز خودتان مطمئن هستيد که ميخواهيد ان را مطالعه کنيد آن را بخريد .

در پايان اگر قصد خريدن کتاب کمک درسي اي را داريد حتما در نهايت براي اوقات فراغت و تفريح خود و برنامه ي تعطيلات تابستاني خودتان، کتاب‌هاي علمي و تخيلي و سرگرمي بخريد تا باعث به وجود اوردن خلاقيت در شما در اوقات فراغت شما شود و مهارتهايي که در ذهن و عقلتان داريد را تقويت کند.

تاثيرمثبت کتاب‌هاي کمک درسي برروي دانش‌آموزان
به نظر من نيازي نيست که اين کتاب ها که همان کتاب هاي کمک درسي است را هر روزهمراه خودتان ببريد و بياوريد. به دليل انکه نقطه ي مرکز اصلي آموزش و درس خواندن ، مدرسه ميباشد. پس، کتاب هاي کمک درسي مي تواند در مدرسه باشند.

بنا به تحقيقاتي بررسي کردن و رفع کردن اشکالات و عيب هاي نظام آموزشي مي تواند باعث اين  شود که دانش آموزان آسيب کمي ببينند و استعدادهاي نهفته شده درآنها به شکل مطلوب وبهترو انساني تري شکوفا بشود. در مقاطع در حال حاضر، استفاده کردن از کتاب هاي کمک درسي به طرز چشم گيري رواج پيدا کرده و خانواده ها و افراد زيادي هزينه هاي سنگيني و بسياري را صرف تهيه و سفارش کتاب  کمک درسي مي کنند.

بحث محوري که در حال حاضر مورد تحليل قرار گرفته است اين است که استفاده کردن و حمل کردن کتاب هاي زياد کمک درسي به همراه کتاب هاي درسي چه آثاري رو برروي دانش آموزان مي گذارد،ميباشد..

در مدارس نمونه مردمي نحوه استفاده از کتاب هاي کمک درسي به چه صورت ميباشد؟

در مدارس نمونه مردمي  از کتاب هاي کمک درسي استفاده مي کنند. کتاب هاي کمک درسي از لحاظي بد نيست اما اگر که در سطح تعادل قرار گرفته باشد . براي مثال بعضي وقت ها ، يادگرفتن دانش اموزان  از راه شنيداري يا همان شنيدن  ميباشد. اگر بخواهيم مثال بزنيم اين ميباشد که متن کتاب هاي کمک درسي را به شکل لوح هاي فشرده درآورده اند و مي شود متن کتاب هاي کمک درسي را گوش کرد. دانش اموز مي گويد اگر من اين کتاب کمک درسي را گوش بدهم بهترو راحت تر ياد مي گيرم.
برخي از دانش اموزان ديداري هستند يعني با ديدن اوکي ميشوند تا شنيدن بنابراين متفاوت هستند . اگر در اندازه ي تعادل استفاده شود ايرادي نداردکه دانش اموزان از کتاب کمک آموزشي استفاده کنند.

جا دارد که دراين جا بگوييم براي کساني که ديداري هستند اين موضوع بسيار مهم است که نقاشي هاي بيش تر و جدول هاي بيش ترداخل کتاب هاي کمک درسي باشد.

کتاب کمک آموزشي بايستي در خدمت دانش آموزان قرار بگيرد. يعني به ويژگي هايي که دانش آموزدارددقت شود براي مثال اگر دانش اموز با گوش کردن بهتر ميفهمد پس لوح همراه کتاب کمک درسي را تقاضا کند. 
در مواقعي که با گوش دادن کار پيش نميرود مانند کتاب رياضي ،در اينجاست که کتاب کمک درسي به ان دانش اموز کمک بزرگي  مي کند. ولي از طرفي هم اين کتاب هاي کمک درسي يک جنبه ي اقتصادي و سودآوري را به خودش مي گيرد اماازطرفي ديگر هم کتاب کمک درسي، مي تواند نياز بچه هاو دانش اموزان  را حل کند ، بنابراين ما به شما ويشنهاد ميکنيم که براي سفارش کتاب کمک درسي از بانک کتاب بيستک با قيمت کتاب کمک درسي مناسب تري نسبت به ساير بانک کتاب ها تهيه کنيد. 

چندراه و روش و پيشنهاد براي انتخاب کردن درست کتاب‌ کمک درسي
پيش از انتخاب کردن و تهيه و خريد کردن منابع کمک درسي و کتاب کمک درسي رعايت کردن برخي نکته ها مهم به نظر مي ايد. انتشاراتي هاي قابل اطمينان و معتبر، نويسنده هاي شناخته شده و معتبر، هماهنگ بودن درميان تعداد کتاب هاي کمک درسي براي هر درس مجزا و... 

پيش از هر اقدامي دانش اموزان شما بايداين موضوع را  بدانيد که چه چيزي مي‌‌خواهيد. يک منبع فقط براي اموزش گرفتن خودتان؟ سوال هاي چهار گزينه‌‌ اي، منبع سوالات تشريحي؟ سطح آموزشي كتاب کمک درسي اي را كه مي‌‌خواهيدهدفتان را تعيين کنيد. در سطح کتاب درسي خودتان باشد يا چيزي فراتراز آن که ميخواهيد؟ بنابراين با دقت داشتن به نکاتي که در زير اورديم كتاب کمک درسي مد نظرتان راسفارش و تهيه كنيد.
 طبقه بندي کردن  براساس فصل‌‌ بندي و ترتيب مفاهيم کتاب کمک درسي  بايستي مانن کتاب درسي باشد. هر فصل کتاب کمک درسي هم بايد به قسمت هاي کوچک‌ تري تقسيم بندي شده‌‌ باشد تا با درس گرفتن از هر بخش کوچک ان در کتاب کمک درسي، بتوان تمرين‌‌ هاي آن رابه راحتي حل کرد . ولي اگر تمام بحث هاي ان کلي باشند بايد براي استفاده کردن و بهره برداشتن از آن تا تمام شدن درس دادن آن فصل از کتاب کمک درسي صبر کردوصبورانه جلو رفت.
. ميزان اندازه کتاب کمک درسي بايد مناسب و منطقي و عقلاني باشد در بعضي از کتاب‌‌ ها وجود داشتن مفاهيم اضافي باعث به وجود امدن حجم تعريف نشده ي کتاب کمک درسي مي‌‌شود که خواندن آن زمان و انرژي خيلي زيادي نياز را مي خواهد. به فرض مثال اثبات کردن قضيه‌‌ ها و تمريناتي که در کتاب درسي طرح شده‌‌ اند در بعضي کتاب‌‌ هاي کمک درسي به جدا کردن ثابت شده‌‌اند که بيشتر در تست ها هيچگونه کاربردبه خصوصي ندارند و فقط اندازه کتاب کمک درسي   را زياد مي‌‌کنند.
. نوع نوشتاري و نوشتن کتاب کمک درسي از اهميت بالايي برخوردارمي باشد . قسمت هايي از کتاب را به خوبي بخوانيد و اندازه و اررزش ساده بودن نوع نوشتار و روان بودن کتاب را به خوبي بررسي و تعيين کنيد.
. استفاده کردن و بهره برداشتن از علامت‌‌ هاي راهنمااي که د رکتاب کمک درسي در کنار سوالات براي مشخص کردن سطح سخت بودن آن‌‌ ها يا جداكردن مفاهيم بالاتر از کتاب درسي خيلي مهم ميباشد و امتيازبزرگ و مهمي براي کتاب کمک درسي به حساب مي ايد. 
 دانش اموزان عزيزاگر کتاب کمک درسي راصرفا براي امتحان اخر سال ويا يک امتحاني که به صورت تشريحي است ميخواهيد، مواظب تعداد سؤالات چهار گزينه‌ اي و جامع  باشيد و برعکس اگر براي اماده شدن درامتحانات چهار گزينه‌‌ اي از کتاب کمک درسي خاصي استفاده مي‌‌کنيد خوب است اين را بدانيد که ميزان حجم سؤالات تشريحي كتاب کمک درسي  خيلي زياد نباشدتا از جواب دادن به ان زده شويد. 
. مهم ترين چيز اين ميباشد که استفاده شدن از اشکال و تصاوير براي مانده شدن بهتر مفاهيم در ذهن و فکر  يا ارائه دادن  سؤالات پي در پي و مهم  که بيشتر موقع درس دادن ، به دست دانش‌‌ آموزان طرح مي‌‌شود يا نکته هاي موثر مشاوره‌‌‌‌اي و راه درست خلاصه‌‌ نويسي يا هرعمل و ايده اي که نويسنده از آن استفاده کردده باشد ازجمله نکاتي ميباشد که امتياز کتاب کمک درسي را براي انتخاب کردن ان کتاب، بسياربالا مي‌‌ برد.
. دانش اموزان عزيز بهتر است که براي هر درس خود بيش‌ تر از يك کتاب کمک درسي تهيه نكنيد. زيراتهيه کردن كتاب‌ هاي کمک درسي با تعداد بالا  شما رادچار  اضطراب مي‌كند چون به طور دائم اين حس را داريد كه مفاهيم و كتاب‌ هاي بسياري را مطالعه نکرده ايد . اکثر مفاهيم كتاب‌ هاي کمک درسي مشترك ميباشند و خواندن تک به تک آن‌ ها تايم شما را تلف مي‌ گيرد.
 بعضي اوقات معلمان عزيز جمعي از سؤالات گوناگوني  را در اختيار شما دانش اموزان قرار مي‌‌ دهند كه نيازهاي شما را به كتاب كمك درسي برطرف مي‌ کند. بنابراين نيازي به كتاب كمك درسي اضافي نميباشد و کفايت ميکند که تنها از اين جزوه ها و  نمونه سؤالات مطرح شده و به شما ارائه داده شده استفاده كنيد.

دانش اموزان عزيز براي سفارش كتاب کمک درسي، در کنار تمامي نکاتي که گفته شد  مشورت کردن با يک مشاور تحصيلي خوب و  يا معلم با تجربه اي که با سطح دانش شما اشنا ميباشد و كتاب کمک درسي باقيمت کتاب کمک درسي مناسبي که در بازارموجود ميباشد را به خوبي مي‌ شناسدکار بسيار مفيد و موثري است و يا خريد کتاب کمک درسي مورد نظر از بانک کتاب کمک درسي بيستک ميتواند کمک بزرگي را به شما در اين راستابکند .بانک کتاب بيستک اين را ازشما دانش اموزان عزيز و کاربران گرامي ميخواهد که تمام  سعي و تلاش خودتان را بکنيدو به دنبال کشف کردن  کتاب‌‌ هايي باشيد که براي نياز شما تهيه و تدوين ونوشته شده‌‌ اند،دست از هدفتان برنداريد و به دنبال برداشتن گام هاي بلند باشيد.

 
ارسال کليه کتاب هاي کمک درسي و آموزشي 
ارسال رايگان با 20 درصد تخفيف ويژه 
سفارش آنلاين کتاب و تلفني 
021-66412500
نويسنده مقاله : مهندس ابولفضل زاهدي
09190150161