گسترش و تقویت شبکه ملی رشد در دستور کار است
محمدمهدی کاظمی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی به منظور اجرایی کردن سند تحول بنیادین یک بازآرایی ساختار سازمانی را داشته است و از سال گذشته این موضوع با جدیت آغاز شده است تا بستری برای مشارکت همه ذی نفعان تعلیم و تربیت در حوزه تولید کتاب درسی و بسته های آموزشی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: تصمیم این است که کتاب درسی را در نهایت خود سازمان تولید نکند و این امر برون سپاری شود و سیاست چند تالیفی نیز ایجاد شود. اما رفتن به سمت این ساختار نیازمند این است که ساختار استاندارسازی برنامه درسی ایجاد شود. در سند برنامه ملی درسی ذکر شده است که ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری باید شکل بگیرد که از هم به صورت جدا شده و تفکیکی باشند و همچنین بحث برنامه درسی از موضوع تالیف کتاب درسی جدا شود. قبلا این دو حوزه در یک جا صورت می گرفت و مشارکت هم میان افراد صاحبنظر به طبع کمتر بود و بازخورد گیری نیز کمتر رخ می داد.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: تغییر بازآرایی سازمانی رخ داده است و در کمیسیون دائمی هیات امنا تصویب شده است و با تصویب در هیات امنا و نهایی شدنش تفکیک بحث برنامه درسی از تولید محتوای بسته های یادگیری صورت می گیرد و در نتیجه مشارکت بخش بیرون از سازمان را در تولید و تالیف می توانیم داشته باشیم و مدیریت این بخش عملا با سازمان پژوهش خواهد بود.
کاظمی در خصوص پیگیری سیاست چند تالیفی و زمان اجرایی شدنش نیز گفت: سیاست سازمان دیگر تالیف کتاب درسی به عنوان اولویت نیست و از تولید کتاب درسی به سمت تولید بسته های یادگیری باید حرکت کنیم. گاهی برای یک درس کتاب معلم یا راهنمای دانش آموز کفایت می کند. گاهی کتاب درسی به بسته بازی، پادکست، تولید فیلم و انیمیشن و… نیاز دارد. بسیاری از مسائل با داشتن برنامه درسی استاندارد مشخص می شود مثل اینکه بخشی از کتاب شیمی مثلا شاید اصلا نیاز نباشد برایش کتابی تهیه شود و کتاب راهنمای معلم کفایت می کند. اینها اقدامات جدیدی است که به سمتش در حال حرکت هستیم. زمینه سازی این موضوع رخ داده است و در شیوه جدید مدارس نیز فعال تر خواهند شد.
وی ادامه داد: توانمند سازی مدارس در ساختار جدید از آیتم های بسیار مهم ماست و به عهده بخشی از دفاتر در این سازمان قرار می گیرد. طبیعتا عملیاتی کردن این مسیر ممکن است سختی هایی داشته باشد. اما گفتمان واحد در سند تحول بنیادین این است که برنامه درسی باید تا کف مدرسه به وجود بیاید و مدرسه محوری رخ بدهد که خوشبختانه برخی مدارس این مسیر را شروع کرده اند .
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: مدرسه محوری یکی از سیاست هایی است که چند سال است مطرح شده است و وزرای آموزش و پرورش نیز روی آن تاکید دارند. وقت آن است به معنای واقعی کلمه آن را پیاده کنیم و اختیار دادن به مدارس جزء ذات مدرسه محوری است. اگر حتی مدرسه ای این توانمندی را نداشته باشد، در واقع معنایش این است که این ظرفیت در اختیارش نبوده که توانمند شود و اگر ما این ظرفیت را به آنها بدهیم در این مسیر گام بر می دارند.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش که در ابتدا درباره آموزش های تلویزیونی این نقد مطرح بود که استاندارد نیست و یا اینکه آموزش ها کلا سلیقه ای است، آیا این به ضعف نداشتن همان استاندارد برنامه درسی باز می گردد، گفت: این روزها معلمان ایثاگری های زیادی در حوزه تولید محتوا برای دانش آموزان کرده اند . اما برخی انتقادها هم هست که تولید محتوا خوب نبوده است، این به دلیل آن است که استاندارد برنامه درسی مشخص و واحد نبوده است. اگر این مساله مشخص شود هر برنامه کمک آموزشی نیز با آن را خود را تطبیق می دهد. همه ابزار آموزشی در یک راستا به کار گرفته می شوند.
کاظمی در پایان درباره تعیین تکلیف تقویت شبکه ملی رشد نیز گفت: سازمان به صورت جدی مساله تقویت شبکه ملی رشد را پیگیری می کند تا با گستردگی بیشتر و با کیفت تر به کار خود ادامه دهد. این مساله مورد تاکید مقام عالی وزارت آموزش و پرورش نیز هست.
به گزارش خبرنگار مهر ، پیش از این کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه باب توزیع کتاب درسی توسط کتابفروشی ها بسته نیست سخن گفته بود.
ارسال کلیه کتاب های کمک درسی و آموزشی
ارسال رایگان با 20 درصد تخفیف ویژه
سفارش آنلاین کتاب و تلفنی
منبع خبر : مهرنیوز